Ho Chi Minh Stad/ Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van hetgroteavontuurinvietnam - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh Stad/ Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van hetgroteavontuurinvietnam - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh Stad/ Saigon

Door: Manuela

Blijf op de hoogte en volg

24 Augustus 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Ik ben al een paar dagen in Saigon, maar heb steeds excursies gedaan. Daarom was vandaag de enige hele dag dat ik Saigon kon gaan verkennen. Eerst heb ik lekker lang uitgeslapen, want er sliepen een stel zatlappen boven mij, die de boel afbraken waardoor ik tot de vroege uurtjes wakker was. Tot nu toe was ik eigenlijk niet verder geweest dan het backpackersdistrict en de Ben Thanhmarkt dus er ging een wereld voor mij open. Na een eindje voorbij de Ben Thanhmarkt gelopen te hebben, kwam ik in het luxe gedeelte van Saigon. Er stonden allemaal dure hotels en er waren winkels van de beroemde dure modemerken. Het eerste dat opvalt is de Franse invloed op de bouwstijl. Natuurlijk logisch aangezien Vietnam lange tijd door de Fransen overheerst is geweest. Van de beroemde bouwwerken was het gemeentetheater de eerste dat ik zag staan. Op het dak zie je twee Engelen. Toen ik de bocht om ging, stond daar de Notre Dame-kathedraal. Ik had er niet echt iets bijzonders van verwacht, maar daar heb ik me heel erg in vergist. Hij is echt prachtig en schijnt de grootste kerk ooit gebouwd in het Franse Rijk te zijn. Schuin tegenover de kathedraal staat het hoofdpostkantoor. Het interieur deed me denken aan een spoorwegstation. Er hing een groot portret van Ho Chi Minh en er stonden allemaal houten tafels waar mensen kaarten konden schrijven. Ik hoefde nogmaals een stukje door te lopen en toen kwam ik bij Het Herenigingspaleis. Dit is een belangrijk symbool van de politieke geschiedenis van Vietnam. In de 19de eeuw stond hier de vroegere residentie van de Franse Gouveneur-Generaal. Het werd later gebruikt door de president van Zuid Vietnam Ngo Dinh Diem en zijn opvolger Van Thieu. In 1975 gaf het Zuiden zich over en werden de paleispoorten omvergehaald door een Noord Vietnamese tank. Het interieur is nog bijna hetzelfde als toen de laatste president er woonde. Het meest onder de indruk was ik eigenlijk van de bunker en het militair commandocentrum, die zich onder het paleis bevond en waar je doorheen kon lopen. Misschien omdat dit de eerste keer was dat ik mij in een bunker bevond. Een bunker moet veiligheid bieden in geval van bombardementen, maar ik zou me daar helemaal niet veilig gevoeld hebben. Eerder opgesloten. Op de een of andere manier moest ik ook aan de film Der Untergang denken over Hitler's laatste dagen. Waarschijnlijk omdat deze film zich ook in zijn bunker afspeelt. Tijdens deze reis wilde ik in ieder geval graag nog een pagode/tempel zien en ik koos voor de Jade Keizer pagode. De receptioniste van het hotel zei dat het te ver zou zijn om er naartoe te gaan lopen,maar ik dacht een taxi kan ik altijd nog nemen. Onderweg kwam ik een grote supermarkt tegen met niet alleen levensmiddelen, maar ook kleding en huisraad. Ik heb een supermarkt tik en in het buitenland wil ik er altijd graag heen. Gewoon om te kijken welke voor mij onbekende producten ze verkopen. Het was echt een verrassing, want ik had het niet meer verwacht om er een tegen te komen, omdat er in elke straat wel een paar mini winkeltjes zítten. Ik kon nu ook meteen zien wat een Vietnamees voor kommen e.d.betaalt en wij toeristen betalen aanzienlijk meer. Toch vond ik het niet vervelend te constateren, want in de supermarkt was het allemaal eenvoudig en in de toeristengebieden heb je gewoon met hele mooie afbeeldingen. Vietnamezen hebben overal kleine altaartjes staan om voorouders te vinden. Al een tijdje dacht ik in de buurt te zitten, maar de pagode kwam ik niet tegen! Net toen ik dacht dat het nooit meer ging gebeuren sprak een oude man mij aan. Hij riep uit zichzelf al Jadepagode en wees hem aan, hij waarschuwde voor dieven en begeleidde me de drukke straat over naar de pagode. Dat was echt ontzettend aardig! De pagode was prachtig en voor de ingang bevond zich nog een vijver met allemaal schildpadden.Die staan in Vietnam voor geluk. Binnen was het een komen en gaan van mensen. Wat me opviel was dat er echt meerdere afgescheiden vertrekken waren waar de mensen konden bidden. Er stond echt heel veel pracht en praal en ik kon even meekijken met hoe de gelovigen aan het bidden waren. Er kwam veel wierook bij aan te pas en in een vertrek viel me op dat daar een paard stond. Iedereen zat aan het belletje van het paard en aan het paard zelf.'s Avonds had ik afgesproken om mijn schilderij op te komen halen. Maar toen ik er was,zag ik wel dat de vlekken weg gewerkt waren, maar toen ik er met mijn vinger overheen ging ,bleek de verf nog nat. Ik wassen beetje teleurgesteld vanwege het feit dat ik gisteren al met de vrouw afgesproken had en ze dit ruim van te voren in orde had kunnen maken. Nu heb ik afgesproken het morgenvroeg op te halen. Morgen heb ik nog een paar uurtjes voordat ik door de taxi opgehaald word en ik heb besloten, die relaxed door te brengen. Op elke straathoek zit hier een schoonheidssalon en daar ga ik maar eens naartoe om daarna relaxed het vliegtuig in te stappen.

  • 25 Augustus 2014 - 05:35

    Gerda:

    Mooi weer geschreven mop. Nu bijna tijd om naar huis te komen.
    Daar waar je lekker in alle rust kunt slapen. Met temperaturen die je absoluut niet wakker houden hier Hihi
    Mooi het verschil te kunnen zien van rijkdom en idd de stijl van de Fransen.
    Lijkt mij een prachtige gewaarwording.
    Xxx

  • 26 Augustus 2014 - 01:21

    Trudy Walters:

    nou lieverd dit verslag ook gelezen en het is weer prachtig mooi geschreven en mani je kan onderhand ook wel geschiedenis les geven je weet overal zo veel van en schrijfster kan je ook nog worden of ummm dat ben je al whahaha xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 12 Aug. 2014
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 5524

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

15 Augustus 2014 - 26 Augustus 2014

Vietnam

Landen bezocht: